צילום - תקשורות יעל שביט

מענק מחקר יוקרתי בסך 7.5 מיליון יורו הוענק למכון המחקר מיגל

על ידי תכנית המחקר והפיתוח באיחוד האירופי  HORIZON 2020

לפרויקט מחקרי לפתרונות פרמצבטיים מבוססי אצות ומזונות פונקציונליים

בהובלת ד"ר דורית אבני ממכון המחקר מיגל

 

מנכ"לית משרד המדע והטכנולוגיה: "קבלת המענק מהוריזון 2020, הוא ללא ספק הישג מרשים והכרה בינלאומית שלא רבים מגיעים אליהם. ההישג מוכיח את חשיבות המחקר והיותו פורץ דרך".

 

מענק יוקרתי בסך 7.5 מיליון יורו, הוענק על ידי HORIZON 2020, תכנית המחקר והפיתוח של האיחוד האירופי, לפרויקט המחקרי  Algae4IBDבהובלת ד"ר דורית אבני, חוקרת בכירה במכון המחקר מיגל, של החברה לפיתוח הגליל, הנתמך על ידי משרד המדע והטכנולוגיה. מטרת המענק לקדם פריצת דרך בפיתוח החומרים הטבעיים מאצות, לפתרונות פרמצבטיים מבוססי אצות ומזונות פונקציונליים, לטיפולים חדשניים במחלות דלקתיות כרוניות שאין להן כיום תרופה, כגון מחלת מעי דלקתית ,(IBD מחלת קוליטיס ומחלת קרוהן.

 

HORIZON 2020 ארגון של האיחוד האירופי,  מהווה את הפלטפורמה הגדולה בעולם למימון מחקר, ניתוח וחדשנות בעולם, עם תקציב כולל של כ-77 מיליארד אירו. תכנית המחקר והפיתוח של הקהילה האירופאית, מעניקה מימון לסקטורים וגופים שונים, במטרה לקדם את המצוינות הטכנולוגית באירופה ובמדינות השותפות כולל מדינת ישראל, שיתוף פעולה במחקר, פיתוח וחדשנות.

מנכ"לית משרד המדע והטכנולוגיה, שי לי שפיגלמן אומרת: "ברכות לד"ר דורית אבני ולמכון המחקר מיגל וצוות החוקרים השותפים. קבלת המענק מהוריזון 2020, הוא ללא ספק הישג מרשים והכרה בינלאומית שלא רבים מגיעים אליהם. ההישג מוכיח את חשיבות המחקר ואת היותו פורץ דרך במציאת טיפול יעיל באמצעות אצות למחלות דלקתיות. משרד המדע והטכנולוגיה, ימשיך לתמוך, לפתח ולעודד את קיומו וביצועו של מחקר ופיתוח יישומי באזורי הפריפריה באמצעות מרכזי המו"פ האזוריים בהם המשרד תומך, באמצעות חוקרים מהאזור ולמען האזור ולקירוב הדדי בין המדע לקהילה בכלל ולקהילה בפריפריה בפרט".

 

ד"ר דורית אבני אומרת: "הזכייה במענק הינו ההישג המשמעותי ביותר בעבודתי כמדענית חוקרת ובזכותו נבצע במיגל, מחקר ופיתוח פורץ דרך שיוביל לפתרונות חדשים למחלות שאין להן מענה טיפולי. המחקר יתבצע בשיתוף פעולה בינלאומי ובו ישתתפו 21 גורמים וביניהם, שותפי למחקר במיגל, בתחום חומרי טבע וכימיה אנליטית, פרופ' סולימאן חטיב. העובדה שרעיון שלי, קרם עור וגידים וסחף אחריו שותפים רבים לפרויקט, מרגשת אותי עד מאוד. אני שמחה על כך שהאיחוד האירופי בחר להשקיע בתכנית מחקר זו, על פני כל הרעיונות האחרים. זהו משוב נפלא עבורי כחוקרת ואני מאחלת לשותפי ולי הצלחה רבה".

למענק המחקר שותפים מכוני מחקר וחברות תעשייה מאירופה ושותפות: צרפת, אירלנד, איטליה, פורטוגל, צ'כיה, הונגריה, בלגיה, גרמניה וסלובקיה. מישראל שותפים מכון המחקר מיגל שמוביל את המאגד וחברת יאמוג'ה, לגידול אצות שהוקמה ב- 2017 וממוקומת בגן התעשייה תל-חי.

תחום המחקר והשימוש באצות תופס תאוצה במחקר ובתעשייה ומעורר עניין רב בקרב יזמים וחוקרים,  הרואים באצות ענף מרכזי בחקלאות העתיד. האצות משמשות למגוון יישומים, ביניהם כמקור לחלבון לשימוש האדם באופן ישיר או באופן עקיף, דרך הזנת דגים בחקלאות הימית, לטיפול במים, לרפואה, תזונה ולקוסמטיקה. למרות הידע שהצטבר בעולם לגבי האצות, בהיותן מקורות עשירים לחלבון, ויטמינים, חומרים אנטי דלקתיים וחומרים מועילים אחרים, רק 10-15 מתוך עשרות אלפי הזנים הידועים של אצות, כולל כלורלה, ספירולינה, אולבה ועוד, משמשים לשימוש מסחרי.

 

האצות נחלקות לשני סוגים עיקריים: מאקרו-אצות (עשבי ים)  ומיקרו-אצות (יצורים חד תאיים המנצלים את השמש לצורך גדילה ופוטוסינתזה). מאקרו אצות נמצאות בשימוש במטבח מזה אלפי שנים (למאכלי סושי נורי וואקמה וכד') וגם אצות ים מסוג אוולווה וגרסילריה. באצות חומרים פעילים טובים לאדם, כגון נוגדי חמצון וחומרים המשפיעים  על תהליכים דלקתיים.

במעבדתה של דר' דורית אבני לחקר חומרי טבע ורגולציה של מערכת החיסון, במכון המחקר מיגל, מתקיימים מחקרים בתחום מיצוי החומרים הטבעיים כגון: אצות, פטריות, קינואה וכד', במטרה לקבוע את השפעתם על דלקות כרוניות ועל מערכת החיסון, לאפיין את החומר הביולוגי הייחודי בחומרי הטבע ולקבוע את התאמתו כמקור לרכיבים הקשורים בבקרה על מערכת החיסון כגון ספינגוליפידים.

בעשרת החודשים האחרונים, מאז פרוץ מגפת הקורונה, מתקיים מחקר אינטנסיבי, לגילוי המנגנון הגורם לסערת הציטוקינים בחולי קורונה והשפעת אצת הספירולינה למיגור מנגנון זה.

 

מכון המחקר מיגל הוא מרכז מגה מו"פ אזורי של משרד המדע והטכנולוגיה הישראלי בבעלות החברה לפיתוח גליל שממוקם בקריית שמונה, מכון מחקר יישומי רב תחומי מוכר בינלאומי, המתמחה בביוטכנולוגיה ומדעי המחשב, מדעי הצמח, חקלאות מדויקת, מדעי הסביבה, מזון, תזונה ובריאות. המוכר כמעצמה של מחקר יישומי, שמשתף פעולה עם מוסדות אקדמיים, תעשייה, חברות סטארט-אפ חדשניות, מכוני מחקר עמיתים ועוד.

צילום – תקשורות יעל שביט
צילום – תקשורות יעל שביט

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here