שבעת אנשי המפתח של האינטרנט

זה נשמע כמו מדע בדיוני או קטע הלקוח מאחד מסרטי המטריקס אבל מסתבר שהמציאות קרובה מאוד לדמיון. אי שם בעולם ישנם אנשי מפתח עם רקע בהבטחת מידע הבאים ממדינות שונות שקיבלו גישה ללב ליבה של המערכת שאנו מכנים האינטרנט. כשקראתי לראשונה את הכתבה ידעתי שאני הולך לתרגם אותה משום שחשבתי שהיא עלולה לעניין עוד אנשים, מציתה את הדמיון ומסקרנת. לפני שנתחיל תעצמו עיניים ודמיינו איך זה לקום יום אחד בבוקר ולגלות "שהאינטרנט סגור".

הסיפור שלנו מתחיל ביום שימשי וחם באמצע חודש פבואר אי שם בעיר אל סוגונדו שבלוס אנג'לס קילומטר או שנים משדה התעופה של העיר. 20 אנשים מחכים במזנון קטן ללא חלונות באיזור תעשיה שרק אורות הפלורסנטים מאירים ברכות אפטית את החדר. כולם מחכים בדריכות שהטקס יתחיל.

קולות הרקע של האנשים המדברים בינם לעצמם נשמע תמוהה מכיוון שניתן להבחין בריבוי המבטאים השונים המתנשא באוויר. למרות שהשפה הבולטת ביותר הינה אנגלית ניתן גם לשמוע דיבורים בשוודית רוסית ספרדית ופורטוגזית. נשים וגברים (אבל בעיקר גברים) מדברים אוכלים פיצה פפרוני ושותים משקה קל ב-75 סנט שקנו ממכונת השתיה הקרובה.

כשמסתכלים מהצד אפשר לחשוב לרגע שזה יכול להיות קטע בסדרת הסידקום המשרד, למרות שהאבטחה במקום יותר מתאימה למתקן סודי לשיגור טילים גרעינים שכל אחד מהנוכחים בחדר התבקש לעבור דרכה. הסיבה שכולנו התכנסנו כאן אולי נשמעת כמו מדע בדיוני או קטע מהסרט משימה בלתי אפשרית של טום קרוז אבל הטקס שאני הולך לספר לכם עליו יציג קובצה נכבדת של אנשים מכל העולם שלכל אחד ישנו מפתח יחודי לאינטרנט. המפתחות של כולם ביחד יוצרים מפתח שנותן שליטה בקודש הקודשים של האינטרנט. בלב ליבה של מערכת הבקרה של האינטרנט בעולם. השמועות לגבי כוחם האמיתי של נושאי המפתח מתגלגל מפה לאוזן. האם מפתח יחיד יכול לכבות את כל האינטרנט? והאם ניתן להפעיל את האינטרנט מחדש במידה ומישהו עם כוונות זדוניות המצליח בדרך כזאת או אחרת להפיל את כל המערכת?

נושאי המפתחות נפגשים ארבע פעמים בשנה. פעמיים בחוף המערבי ופעמיים במזרחי בארה"ב מאז שנת 2010. זה לא מה בכך לקבל גישה ולהיכנס לאחד הטקסים הללו. נפל בחלקי הזכות והוזמנתי לראות ולהכיר באופן אישי את האנשים ששולטים לנו באינטרנט. אז מי אלה האנשים? רובם ממוחי אבטחת מידע בכירים עם ניסיון רב שעבדו בחברות וארגונים בן לאומים במהלך חייהם. הם נבחרו בגלל מיקומם הגאוגרפי וניסיונם הרב בתחום. אף מדינה אינה רשאית שהיו בה יותר מידיי אנשי מפתח מסיבות אבטחה ברורות. הם מגיעם לטקסים בדרך כלל לבד או על חשבון המעסיק הנוכחי שלהם.

על מנת שנבין מה הכוונה העומדת מאחורי ה אנשים האלו השולטים בלב ליבה של מערכת האינטרנט העולמית צריך להתחיל מהתחלה. האינטרנט מורכב בעצם מרשת מחשבים עולמית שיודעים לקרוא אחד לשני בזכות כתובת אי פי שישנה לכל מחשב. לדוגמא: כתובת האי פי (IP) של בלוגי היא 208.97.179.191 אבל על מנת להגיע לאתר אנו משתמשים בשרתים שיודעים לעשות שימוש בשמות המתחמים (Domain Name System) ולחברם עם כתובות האי פי. לאנשי המפתח ישנה גישה לשרתי האם של ה-DNS העולמי.

לכל אחד מ-14 מחזקי המפתחות הראשים ישנו מפתח לכספת שבתוכה ישנו כרטיס חכם שתפקידו לאפשר גישה למחשב המיצר מפתח מסטר חדש.

יצור מפתח המסטר נעשה כמאמץ גלובלי לשמירה על מערכת ה-DNS מאובטחת ככל שאפשר. כל פעם שאנשי המפתחות נפגשים הם בודקים שכל המפתחות אותנטיים. זאת נעשה על מנת למנוע זיופים של שמות מתחמים מה שיכול להוביל את המשתמשים לאתרים עם מטרה זדונית שגונבים מספרי כרטיסי אשרי או פורצים למחשבים בעזרת תרגילי עוקץ כאלה או אחרים.

בכל אחד מהאזורים (בחוף המערבי והמזרחי בארה"ב) ישנם שבעה אנשי מפתח. בנוסף ישנם עוד שבעה מסביב לעולם שמטרתם היא לשמש גלגל הצלה במקרה קטסטרופה כזאת או אחרת מתרחשת בארה"ב . לכל אחד מ-14 מחזקי המפתחות הראשים ישנו מפתח אמיתי לכספת שבתוכה נמצא כרטיס חכם שבאמצעותו ניתן להיכנס למחשב המיצר מפתחות מסטר. לשבעת האנשים האחרים הפזורים בעולם ישנו כרטיס זיהוי חכם שמכיל קטע קוד המאפשר ליצור מכונה חדשה ליצור מפתחות מסטר. פעם בשנה שולחים אנשי המפתח האלמוניים האלה תמונה שלהם כשהם מחזיקים עיתון עם תאריך עדכני של יום הצילום והמפתח שלהם לחברה שאחרית לשמות המתחמים והאי.פי של האינטרנט הנקראת Icann רק כדי להראות שהכל בסדר.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here