קרוב ל – 300 סטודנטים ממגוון מוסדות להשכלה גבוהה בישראל ענו על סקר שנערך לאחרונה ובחן את עמדותיהם של סטודנטים כלפי שילוב יישומי בינה מלאכותית באקדמיה. המשיבים הנם סטודנטים מתוך קשת רחבה של תחומי לימוד, ביניהם: טכנולוגיות למידה, חינוך, מדעי המחשב, הנדסה, מדעים מדויקים, מדעי הרוח והחברה ועוד. כמחצית מהמשיבים גברים והמחצית האחרת, נשים. גילם הממוצע של המשיבים הוא 28 שנים. 80% מהסטודנטים לומדים לתואר ראשון, 18% לתואר שני ו- 2% לתואר שלישי.

ממצאי המחקר מצביעים על כך ש:
– יישום הבינה המלאכותית הפופולרי ביותר בקרב הסטודנטים ChatGPT ואחריו בפער גדול, Dall-E 2.
– 53% סטודנטים העידו כי הם משתמשים ביישומי בינה מלאכותית,
– מתוכם, 66.5% משמשים בהם מידי פעם במהלך השבוע, כלומר 35.2% מהסטודנטים משתמשים ביישומי בינה מלאכותית לפחות פעם אחת בשבוע.
– 33.5% מהסטודנטים משתמשים ביישומי בינה מלאכותית בכל יום.
– עיקר השימוש הוא בסיוע ללמידה ולא לכתיבת עבודות – נכון לעכשיו, הסטודנטים משתמשים ביישומי בינה מלאכותית בעיקר כעזרי למידה, אשר באים לידי ביטוי בקבלת רעיונות להשראה (ממוצע: 3.10, סטיית תקן: 1.56), הבנת תכנים שנלמדו בקורסים, הרחבה נוספת על מעבר למה שנלמד בקורסים (ממוצע זהה: 2.56, סטיות תקן: 1.425, 1.490, בהתאמה) ולניסוח או עריכה של טקסט (ממוצע: 2.76, סטיית תקן: 1.539). נתוני הסקר מעלים בצורה ברורה כי הסטודנטים ממעטים להשתמש ביישומי הבינה המלאכותית לכתיבת עבודות, לפתרון תרגילים וליצירת תוצר ויזואלי. בנוסף כמעט ואינם משתמשים בהם לצורך תרגום.
– הסטודנטים סבורים שיישומי הבינה המלאכותית מקלים על הלמידה – הסטודנטים מאמינים כי באמצעות יישומי הבינה המלאכותית ניתן יהיה לבצע עבודות אקדמיות בקלות רבה יותר ושאף אחד לא יפגע אם יעשה שימוש ביישומים הללו. בנוסף, הם מאמינים שמרצים צריכים לאפשר שימושים בבינה מלאכותית.
– הסטודנטים מעלים חשש כי בעקבות ההתפתחות, מרצים עשויים לתת מטלות קשות יותר.
– הסטודנטים אינם חושבים כי השימוש ביישומי בינה מלאכותית אינו אתי.

ב9.3 יתקיים בHIT כנס הבינה המלאכותית AI: Game Changer Or Game Over שיעסוק במהפכת הבינה המלאכותית באקדמיה בישראל ובעולם. המהפכה צפויה לשנות מהיסוד את דרכי ההוראה, הלמידה והמחקר ותביא אוטוטו לאוטומציה של תהליכי עבודה מורכבים שהיינו בטוחים שנועדו רק לבני אנוש.
פרופסור גילה קורץ, דקנית הפקולטה לטכנולוגיות למידה, HIT מכון טכנולוגי חולון: " מהפכה ה-AI כבר כאן. הבינה המלאכותית משנה במהירות את הדרך בה אנו חיים ועובדים, וההשכלה הגבוהה איננה יוצאת מן הכלל. לשילוב של AI בתהליכי למידה והוראה יש פוטנציאל לחולל מהפכה בדרך שבה לומדים הסטודנטים ובדרך שבה מלמד סגל ההוראה. התמודדות עם האתגר המורכב של שילוב AI מחייבת מתן מענה תפיסתי מערכתי, המביא בחשבון היבטים שונים של השילוב ואת התפתחותם העתידית במציאות משתנה."

את הסקר ערכו ד"ר מיטל אמזלג, ופרופסור גילה קורץ מהפקולטה לטכנולוגיות למידה בHIT מכון טכנולוגי חולון.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here