צילום הדר יעקוב

קהילת OceanTech, שהוקמה ע"י אריאלי קפיטל בשיתוף עם סטארטאפ ניישן סנטרל, אוניברסיטאות, מכוני מחקר וגופי תעשייה יוצאת לדרך 

קהילת חדשנות חדשה בתחום הים והאוקיאנוסים (OceanTech) תושק השבוע. הקהילה, הוקמה ע"י אריאלי קפיטל בשיתוף עם סטארטאפ ניישן סנטרל, אוניברסיטאות, מכוני מחקר וגופי תעשייה, במטרה לקדם ולגייס טכנולוגיות וסטארטאפים מישראל העוסקים בתחום הים והאוקיינוסים.

"מעל 70 אחוז משטח כדור הארץ מכוסה במים שמשפיעים על כל פן של חיינו ועתידנו, מתחום המזון, התחבורה, המסחר, האקלים, האנרגיה ועוד." אומר אור חביב, שותף וראש תחום חדשנות באריאלי קפיטל. " התחום של טכנולוגיות ימיות מתקדם מאוד בשנים האחרונות ותופס מקום מכובד בקרב כלכלות מובילות כגון ארה"ב, קנדה, סין, דרום אמריקה, אירופה ועוד דרך מגוון תעשיות – חקלאות ימית, ספנות ומסחר, תחבורה, קיימות ואקלים, אנרגיה ועוד.

ענף החקלאות הימית הוא הענף בעל קצב הגידול (3.5 מיליון טון לשנה) המהיר ביותר מבין ענפי ייצור המזון בכלכלה הגלובלית (2008FAO, )  בעיקר בשל ירידה מתמדת בדייג ים פתוח ועליה בביקוש (בעיקר סין). מומחים צופים לגידול מהיר יותר של תחום זה בעשורים הבאים בשל מדד ניצולת מזון (השקעת טון מזון לטון תוצר) המעולה של דגים לעומת יעילות נמוכה במקרה של עופות ושל בקר (25% יותר יעיל מעופות ו700% יותר יעיל מבקר) וכן בגלל צריכת אנרגיה מים ופליטות פחמן דו חמצני נמוכות יותר. היקף השוק של ביוטכנולוגיה ימית בעולם  עולה על 7 מיליארד $ עם עליה יציבה של חצי מיליארד דולר לשנה (Douglas-Westwood 2005). זהו שוק מתפתח והטכנולוגיה הנסמכת יותר ויותר על הנדסה גנטית צוברת תאוצה אדירה בהיקף כולל של כ250 מיליארד דולר ועם גידול שנתי של מעל 10% וצפי להתייצבות בגידול שנתי של % 7.8 בשנים הבאות.   

גם בישראל תחום זה נמצא בתנופה. כיום, היקף יצור הדגים בכלובים בים מגיע לכ 3,000 טון לשנה,  מתוך צריכה שנתית כוללת של כ 80,000 טון. סך היבוא השנתי עומד על כ60,000 טון . קיים פוטנציאל שוק גבוה ליצור לשוק המקומי (להחלפת נתח נכבד מהייבוא) וכן לייצוא דגי ים מכלובים –באיכות טובה לארצות שכנות ויתכן גם לשווקי אירופה. הסיבה היא התחזקות מעמד הביניים במזרח (סין והודו) שגורר ביקושים גדולים יותר לדגי איכות וגורר עליית מחיר בשווקים הגלובליים ובמיוחד באירופה. בארץ קיימת תשתית אנושית ומחקרית שיכולה לשמש בסיס לצמיחת תעשייה זו, וניתן יהיה להזניק את ההיקפים בזמן קצר מכוון שיש עודף היצע של בוגרי מגמות ביוטכנולוגיה ותואר ראשון רלוונטי. כמו כן יש פוטנציאל גדול בתחומים טכנולוגיים רבים- בתחומי ההנדסה השונים. פיתוח מואץ של אסדות הגז מאיץ במקביל את התעשיה הביטחונית בתחומי הטכנולוגיות הימיות ותחום האנרגיה המתחדשת מן הים גם הוא תופס תאוצה ויכול להוות קטר נוסף לרכבת הזו וכבר יש מספר חברות הזנק בתחום.

אור חביב מציין: "הקמת האקוסיסטם הישראלי בתחום זה יאפשר לקדם למידה ויצירת שיתופי פעולה בין מגזריים לחדשנות בתחום הים והאוקיאנוסים כמו כן אנו מכוונים למקם את ישראל כמרכז בינלאומי לחדשנות בתחום הים והאוקיאנוסים מה שיאפשר את הגדלת המעורבות של השוק הישראלי בכלכלה העולמית המתפתחת בתחום זה. בסוף, אנו רוצים לקדם שימוש אחראי בים ובאוקיאנוסים, להגן על הנכס העולמי היקר הזה ולעשות את חלקנו לוודא שדורות העתיד יוכלו גם להנות מהמשאב המדהים הזה שיש לנו על כדור הארץ."

ההשקה תתקיים ב-26.4 ויובל על ידי צוות אריאלי קפיטל. באירוע ישתתפו גורמים מובילים מהאקוסיסטם הישראלי כולל סטארטאפ ניישן סנטרל, אוניברסיטאות מובילות כגון: חיפה, בן גוריון והאוניברסיטה העברית, מכוני מחקר מובילים כגון: מו"פ רמת הנגב, המכון הבין אוניברסיטאי, המכון לחקר ימים ואגמים, מרכזי חדשנות כגון: Frontier ואילת טק סנטר האב, גופי תעשייה  כגון: נמלי ישראל והמצפה התת ימי באילת, מפעלי מזון מן הים כגון: ערדג ואקווטק וכן תציג חברת הטכנולוגיה E Concrete הישראלית שפתחה באמצעות מחקר ימי טכנולוגיה ייחודית לבטון אקולוגי. 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here