קרדיט לתמונה: shutterstock

ההגדרה של 'חדר נקי', היא סביבת עבודה מבוקרת, הנקיה מחלקיקים חיים ושאינם חיים, המיועדת לפיתוח מוצרים אשר אמורים לעמוד בתו תקן מחמיר ובדרישות ניקיון מוגדרות. לאחר תהליך הבניה של החדר הנקי, תישאר מערכת מיוחדת לניטור ובקרה, אשר מודדת את לחץ האוויר, דפוסי זרימת האוויר, ויברציות, אורגניזמים, תאורה, רעש, לחץ אוויר ועוד. המטרה בהקמה של חדרים מהסוג הזה, אשר נחשבים נקיים יותר אפילו מחדרי ניתוח, זה לאפשר לתעשיות רבות, ליצור מוצרים רגישים, בתנאים אופטימליים. מצד אחד, ישנן תעשיות אשר לא היו יכולות להתקיים בלי חדרים אלו. בין היתר, תעשיית השבבים למשל, שכן אפילו גרגיר אבק אחד יכול לשבש את פעילות השבב וכן הלאה. מהצד השני, הרי שכאשר אנחנו ניגשים לבניה של חדר כזה, אנחנו צריכים לא רק לקחת בחשבון את היעדים אליהם אנחנו שואפים להגיע, אלא גם את הסביבה בה אנחנו פועלים ואת האתגרים העולים מהשטח. במאמר הבא נסביר בהרחבה כיצד אנחנו ניגשים לפרויקט מהסוג הזה ומה כדאי לקחת בחשבון עם היציאה לדרך.

כמה מילים על תהליך התכנון והחשיבה

משום שתהליך הקמת חדרים נקיים הוא תהליך מורכב ויקר, אנחנו לא נתחיל בעבודה לפני אבחון מדויק של השטח ולאחר שנערוך תיאום ציפיות מסודר מול הלקוחות. רגיד פרוייקטים פועלים מול אינספור חברות וארגונים במשק הישראלי ומטבע הדברים, הקמת חדרים נקיים עבור חברה אחת לא תידמה להליך דומה בחברה אחרת. שכן פיתוח של כל מוצר הוא שונה והתנאים בהם אנחנו צריכים לעמוד בתום המשימה הם שונים. כאמור, הסביבה בה אנחנו עובדים משפיעה באופן ישיר על הקמת חדרים נקיים. לצורך ההמחשה, הקמה של חדר נקי במדבר יהודה או בנגב, שם הטמפרטורה לאורך חודשי השנה יכולה להיות גבוהה במיוחד ואין לחות, יכולה להשפיע עלינו באופן מסוים, בעוד הקמה של חדרים נקיים בערי המרכז, שם הלחות גבוהה יחסית, דורשת מאיתנו להתנהל באופן שונה. כמובן מדובר על דוגמא אחת מיני רבות נוספות, אבל היא יכולה להמחיש את המשמעות של תכנון מקדים מדויק ומקצועי.

איך מגדירים את מטרות היעד

כאשר אנחנו עוסקים בתהליכי הקמת חדרים נקיים, אנחנו שואלים את עצמנו שתי שאלות:

  • מה הן הדרישות של הלקוח: למשל, אנחנו צריכים להבין כמה אנשים צפויים לעבוד בחדר כאשר הוא בתפוסה מלאה, אנחנו רוצים להבין באיזה ציוד ישתמשו בחדר והאם אנחנו צריכים להקים מקלחות בסמוך וכיוצא באלו. כלומר, כאן אנחנו מתייחסים לדרישות של הלקוח אשר יודע להגיד איך יראה יום עבודה רגיל בתוך המתחם.
  • אנחנו מקפידים על עמידה בדרישות הרגולטוריות: כאמור, רגיד פרויקטים, היא חברה וותיקה בשוק. אנחנו מודעים לדרישות של הרגולטור ולתקנים המחמירים ביותר. מטבע הדברים, התקן לייצור תרופות שונה מזה שנקבע לייצור שבבים וכן הלאה. עלינו להתייחס לפרמטרים הללו בקפידה גם כן.

איך נראה תהליך העבודה עצמו

בגדול, שלבי העבודה מתחלקים לכמה שלבים מרכזיים:

  • תכנון של המבה על פי כללים של הנדסת מבנה רגיל: אל תשכחו כי אנחנו לא מדברים רק על הקמת חדרים נקיים מיוחדים לשימוש ספציפי, אלא, מדובר קודם כל בבניה של חדר'רגיל'. לכן, אנחנו צריכים לתכנן אותו נכון, על פי כל הכללים הידועים.
  • בחירה של החומרים בהם נשתמש לעבודה: כמובן, בדרך כלל לא נשתמש בחומרי בנייה'רגילים'. אלא נבין אילו חומרים יתנו ללקוח את המענה הטוב ביותר ונתחיל בתהליך הבניה אחרי שערכנו את תיאום הציפיות הדרוש לנו.
  • הקמה של המערכות לניטור ובקרה ומתן מענה ללקוח: הקמת חדרים נקיים זה כמובן לא מספיק. העובדות מצביעות על כך שהעובדים בדרך כלל אחראים למרבית הזיהום והחלקיקים החודרים לחדר בכל יום עבודה. לכן, אנחנו תמיד נשאיר ללקוח הנחיות ברורות וכלים מקצועיים, אשר יאפשרו לו ליהנות מהשימוש בחדר גם בהמשך.

כמובן, כל פרויקט דורש מאיתנו היכרות עמוקה עם הנושא ועם הפרויקט העומד על שולחן העבודה שלנו באופן אישי. במידת הצורך, יש ליצור איתנו קשר ונשמח לסייע לכם בכל שידרש. 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here